حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1430 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 208×
واجد ارزش شناخته شدن سه بنای تاریخی لرستان
27 فروردین 1402 - 10:16
شناسه : 6313
بازدید 61
1
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خبر داد: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از واجد ارزش شناخته شدن سه اثر تاریخی در استان خبر داد.
ارسال توسط : نویسنده : ابراهیم شریفی منبع : ایسنا
واجد ارزش شناخته شدن سه بنای تاریخی لرستان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کلدر خبر به نقل از ایسنا ،عطا حسن‌پور  ۲۶ فروردین‌ماه اظهار کرد: سه اثر تاریخی لرستان از جمله خانه‌های شفیعی و دُرافشان خرم‌آباد و حمام آق‌بلاغ محمدولی ازنا بر اساس معیارهای میراث‌فرهنگی، واجد شرایط ارزش تاریخی، فرهنگی شناخته شدند

وی تصریح کرد: با توجه به تفویض اختیار وزارت میراث‌فرهنگی به استان‌ها مبنی بر واجد ارزش شناختن آثار تاریخی، فرهنگی هر استان، این اقدام در خصوص آثار تاریخی لرستان در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به اینکه واجد ارزش شناخته شدن سه اثر تاریخی مذکور به استاندار لرستان نیز ابلاغ شده است، افزود: از تاریخ ابلاغ واجد ارزش بودن، این آثار تحت نظارت و حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قرار گرفته و هرگونه دخل و تصرف، توسعه و مرمت و یا بازسازی آثار باید با تائید و نظارت این اداره‌کل صورت گیرد.

حسن‌پور بیان کرد: خانه تاریخی شفیعی در محله درب دلاکان خرم‌آباد در میان کهنسالان به خانه سادات شهرت دارد و دارای مشخصه‌های معماری قاجار بوده و به‌صورت حیاط مرکزی ساخته شده است.

وی اضافه کرد: خانه دُرافشان نیز در دوره قاجار و پهلوی اول به مساحت حدود ۴۴۳ مترمربع و حیاط مرکزی در محله حکیم‌آباد بنا شده که در دهه‌های اخیر به چند قسمت تقسیم و اکنون نیز تنها بخشی از جبهه جنوبی آن به مساحت ۸۹ مترمربع که امروزه به خانه دُرافشان شهرت دارد، باقیمانده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در خصوص حمام آق‌بلاغ محمدولی ازنا، اظهار کرد: نام آق‌بلاغ یک نام آذری یا ترکی‌ بوده که از زمان استیلای سلسله تیموریان تا سلجوقیان بر این منطقه، اسامی ترکی بر روی این روستا و چند روستای دیگر باقی‌مانده است.

حسن‌پور تاریخچه این اثر را با توجه به شیوه ساخت و مصالح به کار رفته در بنا و همچنین گفته اهالی روستا متعلق به اواخر دوره قاجاریه دانست و افزود: اهالی روستا اذعان دارند در گذشته این حمام دو روز در هفته در اختیار دو نفر از بزرگان و خوانین منطقه به نام‌های محمدولی‌خان و لطیف‌خان بوده و بقیه روزها بین مردم این روستا و روستاهای مجاور به‌صورت مشترک استفاده شده است.

پایان پیام/

ثبت نظر شما