حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1447 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 208×
18 اسفند 1401 - 12:15
شناسه : 4941
بازدید 68
1
فرانسه، آلمان و انگلیس بیانیه مشترکی را در مورد اجرای تعهدات هسته‌ای ایران به شورای حکام آژانس ارائه کردند.
ارسال توسط : نویسنده : ناشناس منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کلدر خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،تروئیکای اروپایی شامل فرانسه، آلمان و انگلیس (E۳) در تاریخ ۷ مارس ۲۰۲۳ (دیروز) بیانیه مشترکی را در مورد اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه کردند.

به گزارش وبسایت دولت انگلیس، در این بیانیه آمده است: «تروئیکای اروپایی از آژانس برای گزارش عینی درباره برنامه هسته‌ای ایران تشکر می‌کند و از مدیر کل می‌خواهد تا شورای حکام را در جریان همه فعالیت‌ها و تحولاتی که نیاز به توضیح از سوی ایران دارد، نگه دارد. مایلیم از کار حرفه ای و بی طرفانه آژانس و به ویژه بازرسی از تاسیسات ایران قدردانی کنیم.»

در ادامه این بیانیه آمده است: « در پی گفتگو‌های مدیرکل و معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران و با توجه به تلاش‌های مدیرکل، بیانیه مشترکی در ۴ مارس به تصویب رسید که در آن ایران “به صورت داوطلبانه” موافقت کرد تا “به آژانس اجازه دهد که فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت مناسب بیشتری را انجام دهد. همچنین مدیر کل در گزارش خود اعلام کرد که ایران با تسهیل افزایش دفعات و شدت فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس موافقت کرده است.»

سه کشور اروپایی همچنین مدعی شدند: «ما ایران را برای اجرای سریع و کامل اقدامات توافق شده با توجه به جدیت و تشدید ادامه برنامه هسته‌ای‌اش پاسخگو خواهیم دانست. این اقدامات ایران را حتی از تعهدات سال ۲۰۱۵ خود دورتر کرده است. ایران به گسترش ذخایر اورانیوم غنی شده ۵، ۲۰ و ۶۰ درصدی خود تا حد زیادی ادامه داده است. ما به ویژه نگران اعلامیه‌های ایران برای نصب سانتریفیوژ‌ها و آبشار‌های پیشرفته بیشتر در فردو هستیم. ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای اجرای این برنامه غنی‌سازی ندارد، با توجه به این واقعیت که این تاسیسات برای اجرای هیچ شکلی از برنامه غنی‌سازی غیرنظامی مناسب نیست.»

سه کشور اروپایی همچنین با تکرار ادعای غنی سازی بالای ۸۰ درصد افزودند: ما از ایران می‌خواهیم که به طور کامل با آژانس برای ارائه توضیحات فنی معتبر در مورد منشاء این ذرات و اثبات “نوسانات ناخواسته” همکاری کند.

در پایان این بیانیه آمده است: «ما از مدیر کل می‌خواهیم که قبل از جلسه ژوئن، شورای حکام را در جریان قرار دهد و در صورت لزوم به‌ روزرسانی‌های قبلی را ارائه کند.» 

رافائل گروسی جمعه ۱۲ اسفند در رأس هیأتی وارد ایران شد و با رئیس‌ جمهور، وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفتگو کرد. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از سفر به ایران در نشستی خبری گفته بود: این سفر برای دیدار با مقامات ایرانی به انجام رسید. این سفر برای انجام تمهیداتی در خصوص راستی آزمایی در برخی مکان‌ها و موضوع نظارت‌های آژانس در این کشور به انجام رسید.

در همین حال محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در نشست خبری با رافائل گروسی در خصوص مطالب مطرح شده درباره غنی‌سازی در ایران، اعلام کرده بود که در گزارش آقای گروسی غنی سازی ۸۴ درصدی اعلام نشده است و این ابهام حل شده است. مد نظر ما این است که آنچه که در چارچوب پادمان است را اجرایی کنیم و اجازه ندهیم تا عوامل بیرونی این مسائل را زیر سوال ببرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از تهران گفت هیچ تولید یا ذخیره اورانیوم غنی شده ۸۴ درصد در ایران وجود نداشته است.

ثبت نظر شما