حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 29 شوال 1445 Tuesday, 7 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1456 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 208×
روش های رفع لجبازی کودکان
12 اردیبهشت 1402 - 10:31
شناسه : 6679
بازدید 69
1
درراستای کمک به تربیت فرزندان سرکارخانم لیلی طرهانی از مربیان تحصیل کرده ومجرب مرکز اتیسم یکتا مطالعات خود را در قالب مقاله های کوتاه جهت کمک به والدینی که کودکان پرخاشگر یا پیش فعال یا کودکان اتیسم دارند را در اختیار ما قرار دادند تا برحسب وظیفه در اختیار مردم قرار دهیم در این مقاله به چگونگی روش های رفع لجبازی کودکان اشاره شده است .
ارسال توسط : نویسنده : لیلا طرهانی منبع : کلدرخبر

باروش های مهار لج بازی های کودکان آشنا شویم؛

۱- اصلاح واکنش به کودک لجباز

زمانی که با لجبازی کودک مواجه می‌شوید، سعی نکنید با بحث کردن او را متقاعد کنید و بهترین راه توجه نکردن به رفتارهای کودک و بی‌اعتنایی به او است، با این کار کودک به تدریج لجبازی کمتری ‌می‌کند. اما اگر والدین و اطرافیان کودک به صورت مداوم در برابر لجبازی کودک مقاومت کنند باعث می‌شود کودک برای اثبات حرف خودش لجبازی بیشتری کند.

فراهم کردن شرایط محیطی ایمن برای رشد فرزندان لازم است و والدین باید محیطی دوستانه و بدون تنش و اضطراب برای فرزندان خود فراهم کنند.

تنبیه کلامی و بدنی نه تنها باعث کاهش لجبازی کودکان نمی‌شود بلکه باعث پافشاری کودکان بر خواسته‌های خود می‌شود.

والدین باید راهنمای مناسبی برای فرزندان خود باشند، تا فرزندان بتوانند به خوبی رشد کند و با چالش‌ها کنار بیایند.

۲– صحبت کردن

معمولا بچه‌ها اگر خواسته‌شان محقق نشود کج‌خلقی می‌کنند. اما اگر می‌خواهید کودک لجبازتان حرف‌شنوی داشته باشد، باید بدانید که علت مخالفتش چیست. زمانی که از کودک دلیل لجبازی و خواسته اش را بدانید، متوجه خواهد شد برای خواسته هایش ارزش قایئل هستید و به اندازه کافی به توجه دارید. مذاکره با کودکتان را یاد بگیرید تا به یک نتیجه مشترکی برسید.

۳- حفظ آرامش

اگر به لجبازی کودک خود با داد و بیداد پاسخ بدهید، گفت وگوی شما نتیجه ای نخواهد داشت و در واقع زمینه لجبازی را در کودک تقویت میکند. در مواقع عصبانیت به این فکر کنید اوکودکی نابالغ است در صورتی که شما بزرگ و بالغ هستید و این شما هستید که جریان گفت و گو را هدایت میکند. واکنش شما باید به گونه ای باشد که کودک از لجبازی خود دست بکشد.

۴- برقراری ارتباط

اگر می‌خواهید کودک لجباز شما به حرف‌تان گوش کند، اول از همه باید حرف او را بشنوید. کودکان لجباز اگر احساس کنند که قرار نیست حرف‌شان را بشنوید، ممکن است فورا حالت تدافعی به خود بگیرند. پس هروقت کودک‌تان روی انجام دادن یا ندادن کاری لجبازی کرد، به‌جای اینکه بلافاصله حکم صادر کنید و فرصت شنیده شدن را از او بگیرید، با نرمی و ملایمت به کودک خود نزدیک شوید و به یک گفت‌وگوی سالم دعوتش کنید تا او نیز بتواند علت مخالفتش را توضیح بدهد.

۵- دادن استقلال

باید یاد بگیرید به کودک حق انتخاب دهید. بهتر است بین چند گزینه موردنظر به او حق انتخاب دهید. اگر به او حق انتخاب دادید در واقع به نظرش احترام گذاشته اید. مادری که از کودک می پرسد «غذا می خوری یا نه» و پس از پاسخ منفی کودکش به او تشر می زند که باید غذا بخوری، در واقع به او حق انتخاب نداده است. انعطاف پذیری و دادن اختیار به کودک در انتخاب‌هایی که از طرف والدین پذیرفته شده است و باعث بروز مشکل نمی شود به کاهش لجبازی کمک می کند ولی در صورت بروز رفتارهای آسیب زا همراه با لجبازی، والدین باید با قاطعیت رفتار کنند.

پایان پیام/

ثبت نظر شما