حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 27 شوال 1445 Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1454 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 208×
در لرستان، شرایط بالندگی و حضور زنان به مراتب کم‌ رنگ‌تر از استان‌های دیگر است
17 آذر 1402 - 4:18
شناسه : 10152
بازدید 213
2
فرزندان شهدا می توانند اسوه های خوبی برای کودکان و نوجوانان باشند و توسعه کشور را تضمین کنند خبرنگار هفته نامه نسیم هنام در راستای معرفی نخبگان و فعالان اجتماعی ،با سرکار خانم شهناز حق نظری فرزند شهید سیف اله حق نظری گفتگویی انجام داده که با هم می خوانیم
ارسال توسط : نویسنده : علی حسینی منبع : نسیم هنام

به نام آنکه هستی نام از او یافت

با سلام و عرض ادب خدمت شما که بنده  را لایق دانسته و این فرصت را در اختیار م قرار دادید.

شهناز حق نظری هستم، فرزند شهید سیف اله حق نظری و  عضو کوچکی از جامعه‌ی بزرگ فرهنگیان کشور .

تا مقطع کارشناسی ارشد دررشته‌ی زیست شناسی‌ ادامه تحصیل دادم.

پدرم در دی ماه ۱۳۵۹در منطقه‌ ی تنگه‌ حاجیان از توابع گیلان غرب، زمانی که من تازه به کلاس اول پا نهاده بودم، در دفاع از مرز و بوم ایران همیشه جاوید، به درجه‌ی رفیع شهادت نائل گردید .

مقطع ابتدایی را در مدرسه‌ ۱۷ شهریور و مقطع راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه‌ سمیه شهر الشتر گذراندم .
در دوره‌ی ابتدایی ، معاون پرورشی مدرسه، که جوان ،خوش سیما و خوش اخلاق بودند (خانم منصوره سلاح‌ورزی ) بسیار مرا مورد توجه قرار می‌دادند، گویا میدانستند خلایی در جان من رخنه کرده است .
از آن‌جایی که ایشان از خرم آباد به الشتر می‌آمدند و خانه‌ای اجاره کرده بودند، بعضی اوقات مرا به منزل دعوت می‌کردند.
آن لحظات خوش حضور در کنار ایشان سرشار از درس زندگی و اخلاق بود و هرگز آن روزها را از خاطر نخواهم برد.
امیدوارم در هر جا که هستند، شاد و تندرست باشند.

در دوره‌ دبیرستان، بواسطه حضور معلم های دلسوز و مهربانی همچون آقای آزادی ، آقای فرج اللهی ، خانم خیری ، منصوری و جهان افروز و بسیار عزیزان دیگری که ارادت  قلبی به همگی شان داشتم، علاقه‌ی وافری به تدریس و مدرسه پیدا کردم و همین امر پیشه‌ معلمی را در زندگی من طرح‌ریزی کرد تا بتوانم مثل آنان عشق به زندگی را در روح و جان نوجوانان شهر و کشورم بنشانم.

مهر ۷۳ در رشته‌ی زیست شناسی وارد دانشگاه شدم و  بسیار علاقمند و موفق بودم، آن گونه که سه ترم شاگرد اول کلاس شدم و هر بار از طرف مسئولین دانشگاه، به اردوهای زیارتی _ تشویقی دعوت می‌شدم.
ازدواجم در دوره‌ دانشجویی شکل گرفت و صاحب فرزند دختری شدیم که هم اکنون در رشته پزشکی مشغول به تحصیل است (حاصل زندگی مشترک من و همسرم دو فرزند دختر است که اولی دانشجوی پزشکی و دومی دانش آموز کلاس نهم می‌باشد ) . شروع زندگی مشترک و تولد فرزند، وقفه ی کوتاهی در تحصیلم به وجود آورد. به هر حال  در تابستان  ۷۸ فارغ التحصیل و در همان سال در دبیرستان سمیه‌ الشتر، همان‌جایی که عشق معلمی را در من شعله ور کرده بود، مشغول تدریس شدم.

بعدها با معلمینم در مدارس سمیه الشتر و شهید واشانی خرم آباد همکار شدم و باز هم در محضرشان درس گرفتم که باعث افتخارم بود .
سپس دوباره ادامه تحصیل دادم و موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد در رشته زیست شناسی شدم .
سال‌ها به معلمی مشغول بوده‌ام که بهترین و اثر بخش ترین دوران شغلی و زندگی من بوده و هست .
در سال ۹۰ به تهران مهاجرت کردم و چند سالی هم در منطقه‌ی ۵ و ۲۲ تهران در کلاس درس بودم. سال ۹۶ _۹۵ به مدیریت یکی از مدارس منطقه‌ی ۲۲ انتخاب شدم که تا کنون ادامه دارد.

بدلیل علاقه به رشته حقوق در سال ۹۹ در رشته حقوق دانشگاه شهرقدس پذیرفته شده و در تابستان ۱۴۰۲ فارغ التحصیل شدم.
در طول دوره‌ی تحصیل و کار، همواره فعالیت‌های اجتماعی داشته و دارم . چند سالی هم هست که به احزاب سیاسی ورود کرده و فعالیت دارم که البته بنا به دلایلی نسبت به گذشته  محدودتر شده است.

بدلیل سابقه‌ سکونت و زندگی در الشتر، خرم آباد و تهران و مشاهده عینی سبک زندگی و جایگاه متفاوت  زنان در این شهرها و با توجه به این‌که جایگاه و ارزش زن در جامعه، همواره برایم حائز اهمیت بوده،  همیشه حضور زنان و حفظ شأن و جایگاه والای آن‌ها در لرستان از دغدغه هایم بوده و هست .

متاسفانه در لرستان، شرایط بالندگی و حضور زنان به مراتب کم‌رنگ‌تر از استان‌های دیگر است، به طوری که تا کنون جز در حوزه‌ بروجرد، شرایط موفقیت زنان در حوزه‌ انتخابات پارلمانی  فراهم نشده که البته بخشی از این عدم موفقیت، ریشه در عملکرد و نقش آفرینی بانوان دارد.

زنان در لرستان، هنوز به مرز واقعی خودباوری نرسیده اند. یقینا این شیرزنان  چیزی از دیگر زنان موفق کم ندارند .
بخشی از کم‌رنگی نقش زنان این منطقه نیز به شرایط و فرهنگ‌ جامعه  بر‌می‌گردد.
مرد سالاری در لرستان هنوز اولویت جامعه است و در بسیاری از موارد مردان مانع از  ترقی و بالندگی بانوان توانمند در عرصه های مختلف اجتماعی و سیاسی می‌شوند.

زنان لک و لر باهوش و توانمندند، اگر میدان بیشتری در اختیار داشته باشند، چه بسا مایه‌ی نجات لرستان از فلاکت امروزی شوند.

به امید روزی که مردان و برادران لک و لر به این باور برسند که  بالندگی مردان ، وابسته به حضور مسئولانه‌ زنان در جامعه است و در کنار هر مرد موفقی قطعا یک زن ایثارگر و از خود گذشته بوده است.

پایان پیام/

ثبت نظر شما

4 دیدگاه برای “در لرستان، شرایط بالندگی و حضور زنان به مراتب کم‌ رنگ‌تر از استان‌های دیگر است”
  1. آقای حسینی عزیز دوست و همکار گرامی
    کسی که دبیر زیست شده یا رشته حقوق که میشه بارتبه ۶۰ هزار انسانی هم رفت دیگه موفقیتی نیس که بگی زن های لک و لر به این موفقیت رسیدن ما نخبه های بسیاری داریم که با رتبه های پایین تر به بهترین. درجات علمی کشور رسیدن کاشکی از اون ها مصاحبه بگیری نه از این زن ها تو هر خانواده ای یه عالمه ارشد و لیسانس و فوق لیسانس وجود داره

    پاسخ
    • سلام بربرادر،استاد،وهمکارگرامی خودم
      خانم حق نظری فرزند شهید،فعال اجتماعی،سیاسی ساکن تهران از همکاران فرهنگی ماست که دغدغه دفاع از حقوق زنان هم استانی را دارد به همین خاطر پیام ایشان در دفاع از حضور بانوان در عرصه های سیاسی انتخاباتی را منتشر کردیم بحث من جایگاه تحصیلات و مدرک تحصیلی ایشان نبود ولی مطلب دفاع از بانوان لرستان حرف حق و درستی است

      پاسخ
  2. آقای حسینی عزیز
    یه بیت شعر هست که واقعاااااا زیباست

    گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل؟

    این خانم فرزند شهید هستند درست ولی تو مملکت ما به فرزندان اونا ارج و قرب میدن در حالی که این باعث ظلم میشه پدر شهید داشتن نشانه موفقیت نیس ما داریم زن هایی که روی پای خودشون وایسادن و مایه افتخار بودن در ضمن این خانم با داشتن سهمیه توانسته تو این،رشته ها قبول بشه هر چند قبول شدن تو این رشته ها کار آسونی هست و رتبه های خیلیی بالا مثل ۶۰ هزار هم میشه قبول بشن

    پاسخ