حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 28 شوال 1445 Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1454 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 208×
25 خرداد 1402 - 4:06
شناسه : 7472
بازدید 129
2
در گفتگوی تفصیلی با مدیرکل بنیاد مسکن مطرح شد؛ مدیرکل بنیاد مسکن لرستان با اشاره به گام بلند بنیاد مسکن در توسعه روستایی، گفت: 884 روستای استان لرستان از طرح هادی بهره‌مند شدند.
ارسال توسط : نویسنده : ارشادی منبع : روابط عمومی بنیاد مسکن،سفیر افلاک

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کلدر خبر، توسعه و عمران در روستاها نقش مهمی در اقتصاد، اشتغال، درآمد روستائیان دارد چرا که با توجه به ظرفیت‌های مهمی که در روستاها واقع شده است، ایجاد امکانات و زیرساخت‌ها می‌تواند علاوه بر جلوگیری از مهاجرت روستا به شهر، سبب مهاجرت معکوس نیز شود.

فرآیند توسعه روستایی موضوعی بسیار مهم است که طی این سال‌ها توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا شده است، در همین راستا این نهاد در بخش‌های مختلفی مانند مقاوم‌سازی مسکن، بازسازی، طرح هادی، اشتغال و موارد دیگر اقدامات بسیار چشمگیری انجام داده است.

ظرفیت‌های غنی اقتصادی در روستاهای استان فرصتی است تا شرایط را برای این ظرفیت‌ها فعال کرد و در این میان اجرای طرح‌های توسعه و عمرانی می‌تواند نقش مهمی در پیشبرد این اهداف و تسریع در روند استفاده از ظرفیت‌ها داشته باشد.

در همین راستا گفتگویی تفصیلی با پویا تابعی مدیرکل بنیاد مسکن لرستان انجام شده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

چند روستای استان از طرح هادی بهره‌مند شدند؟

مهمترین فعالیت‌های حوزه عمرانی روستایی شامل تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستایی، اجرای برنامه توسعه اقتصادی، اشتغالزایی و طرح توسعه پایدار منظومه روستایی، صدور اسناد مالکیت املاک شهری و روستایی، ارائه خدمات فنی صدور پروانه ساختمان روستایی و طرح تعیین محدوده روستای، طرح بهسازی بافت روستایی، تملک و واگذاری زمین‌های روستایی، طرح بهسازی روستاهای نمونه و طرح روستاهای هدف گردشگری است.

در استان لرستان دو هزار و ۹۸۵ روستای دارای سکنه وجود دارد که از این تعداد هزار و ۵۷۵ روستا بالای ۲۰ خانوار و هزار و ۴۱۰ روستا کمتر از ۲۰ خانوار دارند، همچنین تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای طرح استان هزار و ۵۷۵ روستا است که درصد تهیه طرح در روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان ۱۰۰ درصد می‌باشد.

در بخش عمرانی روستایی نیز ۸۸۴ روستای استان از طرح هادی بهره‌مند شده که ۵۶ درصد از روستاها را شامل می‌شود.

سند مالکیت برای چند درصد واحدهای مسکونی صادر شده است؟

در سطح روستاهای استان ۱۵۳ هزار واحد مسکونی وجود دارد که تاکنون ۸۷ هزار و ۸۵۸ سند مالکت برای آنها صادر شده و میانگین درصد سند برای واحدهای روستایی ۵۷ درصد است.

در راستای بهسازی روستاهای هدف گردشگری و روستاهای دارای بافت باارزش در استان نیز، تهیه طرح در روستاهای هدف گردشگری در چهار روستا انجام شده و این طرح نیز در دو روستا به اجرا درآمده است که علاوه بر این موارد نیز اجرای طرح در روستاهای دارای بافت باارزش در استان در یک روستا انجام شده است.

طرح توسعه پایدار منظومه روستایی در چند بخش اجرا می‌شود؟

در راستای طرح توسعه پایدار منظومه روستایی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی براساس تکلیف قانونی مشخص شده در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه کشور و به منظور رفع محرومیت نقاط روستایی خصوصا در بخش‌های محروم استان اقدام به تهیه طرح توسعه پایدار منظومه روستایی نموده که در این راستا طرح منظومه روستایی در شش بخش استان تهیه و یا در دست اقدام است.

مهمترین اقدامات انجام شده در ززو ماهرو الیگودرز چه بود؟

در بخش ززو ماهرو شهرستان الیگودرز اقداماتی صورت گرفته که طبق فعالیت آنها، پیگیری تشکیل پرونده و صدور پروانه فعالیت و یا پرداخت تسهیلات انجام شده است به طوریکه در بخش دامپروری با تشکیل پرونده ۷۸ مورد برای سه نفر اشتغالزایی ایجاد شده، در حوزه زنبورداری ۳۵ پرونده تشکیل و منجر به اشتغالزایی هشت نفر شده، در حوزه باغبانی با تشکیل پرونده ۳۵ پرونده برای دو نفر اشتغالزایی ایجاد شده است.

همچنین در حوزه کشت گیاهان دارویی نیز ۶۰ پرونده، در حوزه قالیبافی ۱۴۲ پرونده تشکیل شده و در حوزه مسکن محرومین نیز ۱۵۷ پرونده تشکیل شده است.

چه تعداد مسکن روستایی در استان احداث شده است؟

در حوزه بازسازی مسکن روستایی نیز اقداماتی از قبیل اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، اجرای طرح نظام فنی روستایی و دفاتر روستایی، بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده از بلایای طبیعی، برنامه جامع تامین مسکن اقشار کم درآمد روستایی و ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه بلاعوض به واحدهای در حال احداث در قالب تفاهم‌نامه با سایر دستگاه‌ها انجام می‌شود.

در همین راستا طرح تامین مسکن ایتام تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد به تعداد ۶۰ واحد، طرح تامین مسکن مددجویی خانوارهای دارای دو معلول و بیشتر به تعداد ۲۵۸ واحد، تفاهم‌نامه تامین مسکن ویژه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد به تعداد هزار و ۹۴۵ واحد و تفاهم نامه تامین مسکن محرومین با همکاری بنیاد مستضعفان به تعداد ۶۷۵ واحد انجام شده است.

حساب ۱۰۰ حضرت امام(ره) نیز در این راستا هزار و ۴۶۹ فقره تسهیلات بلاعوض به مبلغ ۹ میلیاردر و ۷۳۹ میلیون تومان پرداخت کرده است.

چند درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شده‌ است؟

در سطح استان لرستان تاکنون ۱۱۱ هزار و ۲۱۰ واحد مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شده است. در مجموع ۷۲ درصد واحدهای روستایی مقاوم‌سازی شده که در این راستا هزار و ۸۱ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۱۸ هزار میلیون ریال پرداخت شده است.

در حوزه مسکن شهری نیز طرح مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اجرا شد که در قالب این طرح سه هزار و ۱۲۵ واحد مسکونی ساخته شده است، همچنین ۱۲۵ پروژه اداری، بهداشتی و مذهبی در این شهرها احداث شده و هزار و ۴۹۸ واحد مسکونی در نقاط شهری استان ساخته شده است.

تاکنون هزار و ۴۳۷ قطعه زمین به محرومان واگذار شده و در حال حاضر ۶۱۰ واحد مسکونی در اجرای طرح ملی مسکن در دست اقدام می‌باشد که پیش‌بینی احداث واحدهای این طرح حدود ۷۰۰ واحد است.

پایان پیام/

علی حسینی

ثبت نظر شما