حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 12 ذو القعدة 1445 Sunday, 19 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1472 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 208×
اختلال یادگیری چیست؟
19 اردیبهشت 1402 - 12:03
شناسه : 6869
بازدید 49
0
سرکارخانم لیلا طرهانی مربی تحصیل کرده ومجرب کودکان اتیسم مطالعات خود در خصوص حوزه تخصصی کودکان رابه صورت مقالات علمی جهت کمک به والدین این کودکان در اختیار پایگاه خبری تحلیلی کلدرخبر قرار می دهد تا منتشر شود مقاله شماره ۳ایشان در مورد اختلال یادگیری را باهم می خوانیم.
ارسال توسط : نویسنده : مطالعات لیلا طولابی منبع : کلدر خبر

یک بیماری عصبی است که بر توانایی مغز برای ارسال، دریافت و پردازش اطلاعات تأثیر می‌گذارد. کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری در خواندن، نوشتن، صحبت کردن، گوش دادن، درک مفاهیم ریاضی و درک عمومی مشکل دارد. این موضوع سبب بروز مشکل در یادگیری اطلاعات و مهارت‌های جدید در افراد مبتلا به این بیماری می‌شود.

به طور کلی تعریف دقیق اختلال یادگیری به این شرح است :” ناتوانی یادگیری به معنای اختلال در یک یا چند فرآیند روانشناختی اساسی است که در درک یا استفاده از زبان، گفتار یا نوشتار دخیل بوده و ممکن است خود را در توانایی گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، املا یا انجام محاسبات ریاضی نشان دهد.”

اختلال یادگیری نوعی اختلال عصبی است که فرد مبتلا به آن در خواندن، نوشتن، صحبت کردن، گوش دادن و درک مفاهیم ریاضی و درک عمومی مسائل مشکل دارد.

اختلال یادگیری با چه علائمی خود را نشان می دهد؟

عارضه اختلال یادگیری در سنین مختلف با نشانه‌های متفاوتی همراه است. در وهله اول تشخیص بیماری به عهده والدین است؛ اما تشخیص نهایی باید توسط روانشناس انجام شود. به طور کلی می‌توان علائم اولیه این اختلال را به صورت زیر خلاصه کرد:

فاصله توجه کوتاه و مشکل در تمرکز

حافظه ضعیف

مشکل در پیروی از دستورالعمل‌ها

هماهنگی ضعیف دست و چشم یا بدن

مشکل در خواندن و درک مطلب

مشکل در درک مفاهیم جدید

مشکل در یادگیری الفبا، روزهای هفته، اعداد و غیره

دیرتر از اکثر بچه‌ها صحبت می‌کند.

رشد آهسته دایره واژگان

توانایی ضعیف فرد در خواندن یا نوشتن یک متن.

علاوه بر موارد ذکر شده دکتر جیمز موریسون در کتاب DSM-5 توصیفات دقیقی از نحوه تشخیص اختلال LD عنوان کرده است.

عوامل اثرگذار بر بروز اختلالات

این عوامل عبارت‌اند از:

سابقه خانوادگی و ژنتیک: سابقه خانوادگی اختلالات یادگیری، خطر ابتلای کودک به این بیماری را افزایش می‌دهد.

خطرات دوران بارداری و نوزادی: از عوامل تاثیر گذار در اختلال یادگیری می‌توان به رشد ضعیف جنین در رحم، قرار گرفتن نوزاد در معرض الکل یا مواد مخدر قبل از تولد، زایمان زودرس و وزن بسیار کم کودک هنگام تولد اشاره کرد.

آسیب روانی: آسیب روانی یا سوء استفاده در اوایل کودکی ممکن است بر رشد مغز تأثیر بگذارد و خطر اختلالات LD را افزایش دهد.

ضربه جسمی: آسیب‌های سر یا عفونت‌های سیستم عصبی امکان دارد در ایجاد اختلالات یادگیری نقش داشته باشد.

قرار گرفتن در معرض آلودگی زیست محیطی: قرار گرفتن در معرض سطوح بالایی از سموم، مانند سرب، با افزایش خطر اختلالات یادگیری مرتبط است.

عوامل روانی مانند آسیب‌های روانی در سال‌های اول کودکی، عوامل محیطی مانند آلودگی‌های زیست محیطی و وراثت در ناتوانی یادگیری نقش دارند.

معرفی انواع اختلالات یادگیری رایج

در قسمت اختلال یادگیری چیست، به طور کلی در مورد همه انواع این اختلالات صحبت کردیم. در این بخش سعی داریم تا به طور جزئی‌تر در مورد انواع اختلال LD صحبت کنیم.

۱. نارسا خوانی

اختلال در خواندن که با نارساخوانی نیز شناخته می‌شود، از مهم‌ترین انواع اختلالات یادگیری است. مشکلات اساسی خواندن زمانی رخ می‌دهد که درک رابطه بین صداها، حروف و کلمات مشکل باشد. علائم مشکل در خواندن شامل مواردی مانند تشخیص حروف و کلمات، درک کلمات و ایده‌ها، سرعت خواندن و روان‌خوانی و مهارت‌های عمومی واژگان است. اکثر افراد مبتلا به LD (حدود ۸۵%) دارای ناتوانی خواندن یا نارساخوانی دارند.

۲. دیسکالکولی (Dyscalculia)

اصطلاحی است که به طیف وسیعی از مشکلات ریاضی از جمله ضعف در درک معنای اعداد و دشواری در به کارگیری اصول ریاضی برای حل مسائل اشاره دارد. اختلال ریاضی در کودکان معمولا دیر تشخیص داده می‌شود.

۳. دیسگرافی (Dysgraphia)

اختلال در نوشتن یا دیسگرافی نوعی ناتوانی یادگیری است که بر توانایی‌ نوشتن تأثیر می‌گذارد. این اختلال می‌تواند خود را به صورت مشکلات املایی، دست خط ضعیف و مشکل در قرار دادن افکار روی کاغذ نشان دهد.

۴. دیسپراکسی (dyspraxia)

اختلال حرکتی از دیگر انواع اختلالات یادگیری است که به مشکلات حرکتی و هماهنگی اشاره دارد. علائمی که نشان می‌دهد کودک شما ناتوانی در هماهنگی حرکتی دارد شامل مشکلاتی در توانایی‌های فیزیکی است که نیاز به هماهنگی دست و چشم دارد. مانند: بستن دکمه‌های پیراهن.

۵. مشکلات شنوایی و دیداری

چشم‌ها و گوش‌ها ابزار اصلی رساندن اطلاعات به مغز هستند. اگر چشم‌ها یا گوش‌ها به درستی کار نکنند، امکان دارد یادگیری آسیب ببیند.

بسیاری از کودکان دارای اختلال یادگیری در خوانش مشکل دارند، برخی از آنها در درک مفاهیم ریاضی و اعداد، برخی در نوشتن مشکل دارند. تعدادی از این کودکان هم دارای اختلالات حرکتی و هماهنگی و حتی مشکلات دیداری و شنوایی هستند.

پایان پیام/

ثبت نظر شما