حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 12 ذو القعدة 1445 Sunday, 19 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1474 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 208×
حضور رئیس بنیاد ایران شناسی شعبه استان لرستان در مراسم یادمان استاد محمدصادق سیف
18 اردیبهشت 1403 - 6:19
شناسه : 11354
بازدید 18
0
به همت انجمن خوشنویسان ایران شعبه لرستان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان مراسم یادمان استاد محمدصادق سیف با حضور مدیرکل ، معاونین و کارشناسان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان ، رئیس و کارشناس بنیاد ایران شناسی شعبه لرستان ، خانواده استاد، جمعی از اهالی فرهنگ ، هنر و شاگردان این استاد برجسته خوشنویسی لرستان در مجتمع شهید آوینی خرم‌آباد برگزار شد
ارسال توسط : نویسنده : علی حسینی منبع : روابط عمومی بنیاد ایران شناسی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کلدر خبر به نقل از روابط عمومی بنیاد ایران شناسی شعبه لرستان به همت انجمن خوشنویسان ایران شعبه لرستان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان مراسم یادمان استاد محمدصادق سیف با حضور مدیرکل ، معاونین و کارشناسان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان ، رئیس و کارشناس بنیاد ایران شناسی شعبه لرستان ، خانواده استاد، جمعی از اهالی فرهنگ ، هنر و شاگردان این استاد برجسته خوشنویسی لرستان در مجتمع شهید آوینی خرم‌آباد برگزار شد
در این مراسم دکتراعظم روانشاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان ، دکتر سیدسیامک موسوی اسدزاده، مهران جمشیدیان، ایرج طولابی، فواد سیف، خانم سربازی همسر مرحوم سیف، ستار ولی‌نژاد درباره ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی مرحوم محمدصادق سیف سخنانی بیان کردند.
زنده یاد «محمدصادق سیف» پدر خوش نویسی لرستان متولد ۱۳۱۴ در خرم‌آباد و از نخستین موسسان انجمن خوشنویسان خرم‌آباد و از شخصیت‌ها و مشاهیر فرهنگی لرستان به شمار می‌رفت.
استاد سیف دارنده مدرک افتخاری لیسانس موسیقی از دانشگاه شرق تونس، دارنده درجه استادی خط و گواهی فوق ممتاز در رشته‌های مختلف خوش‌نویسی همچون ثلث و نستعلیق دارای درجه استاد تمامی انجمن خوشنویسان ایران،کارشناس شرکت نفت ،دبیر، مدرس خوشنویسی و مرکز تربیت معلم و آموزش ضمن خدمت،نوازنده عود، رئیس انجمن خوشنویسان لرستان بود و در طول عمر گران‌مایه‌اش در انجمن خوشنویسان خرم‌آباد، شاگردانی بسیاری را تربیت وبسیاری از هنرمندان و استادان کنونی خوشنویسی لرستان که دارای درجات ممتاز و فوق ممتاز هستند، حضور این استاد را درک کرده و از داشته‌های علمی و هنری وی بهره گرفته‌اند.
محمدصادق سیف علاوه بر هنر خوشنویسی، در حوزه موسیقی هم فعال بود و عود می‌نواخت. او که بر زبان‌های انگلیسی و عربی مسلط بود دستگاه‌های موسیقی ایرانی، مقام‌های موسیقی عربی و همچنین لحن‌های زیبای قرآنی و گوشه‌های رابط این لحن‌های پیچیده را نیز به خوبی تجزیه و تحلیل می‌کرد. استاد سیف در تلاوت قرآن با لحن فصیح عربی بسیار توانمند بود و نمایشگاهای متعددی از آثار خوش‌نویسی خود به ویژه در حوزه خط ثلث برگزار کرد.
وی که به فرهنگ و هنر ایران به ویژه لرستان عشق می‌ورزید همواره همگان را به پاسداشت این فرهنگ و هنر غنی، کهن و سرشار ازحکمت و ابعاد مختلف زیبایی‌شناختی آن، تشویق و ترغیب می‌کرد.
در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی در مرداد ماه ۱۳۹۶ به پاس بیش از پنجاه سال خدمات شایان استاد محمدصادق سیف در عرصه هنر خوشنویسی استان و شهرستان خرم‌آباد، از این هنرمند پیشکسوت با حضور مسئولان، هنرمندان و برگزیدگان جشنواره تجلیل و تقدیر شد و در سال ۱۴۰۰ مورد تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.
در کتاب «گذری بر خوشنویسی خرم‌آباد» ابعاد شخصیتی ، هنری و زندگی‌نامه استاد محمدصادق سیف توسط ایرج طولابی مدیر مسئول انتشارات کلدر در سال ۱۴۰۰ به رشته تحریر درآمد.
این هنرمند و خوشنویس لرستانی، پس از تحمل یک دوره بیماری درسن ۸۸ سالگی ، روز یک شنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷ در زادگاهش خرم آباد درگذشت.

پایان پیام/

ثبت نظر شما