حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1447 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 208×
سخنی با شورای شهر درباره «پادگان صفر، هفت»
09 آذر 1400 - 8:36
شناسه : 374
بازدید 58
3

شهرام شرفی/ یافته: پادگان «صفر، هفت» شهر خرم‌آباد که دارای ساختمان‌های مختلف از نوع بافت تاریخی است و مجموع کالبدی این پادگان ۱۵ هکتار است می‌بایست به عنوان یک مجموعه گردشگری، هنری، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی همچون مجموعه‌ی بزرگ میدان نقش جهان اصفهان، برایش برنامه‌ریزی کرد و نباید کالبد آن را فقط در جهت تجاری […]

ارسال توسط :

شهرام شرفی/ یافته:

پادگان «صفر، هفت» شهر خرم‌آباد که دارای ساختمان‌های مختلف از نوع بافت تاریخی است و مجموع کالبدی این پادگان ۱۵ هکتار است می‌بایست به عنوان یک مجموعه گردشگری، هنری، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی همچون مجموعه‌ی بزرگ میدان نقش جهان اصفهان، برایش برنامه‌ریزی کرد و نباید کالبد آن را فقط در جهت تجاری یا صرفاً ایجاد فضای سبز (نگاه تک‌بُعدی)، دید.

سخنم با شورای شهر خرم‌آباد و شهردار این است که چه ایرادی دارد ما هم مثل شهر اصفهان، از ظرفیت ساختمان‌های تاریخی پادگان صفر، هفت شهر به عنوان یک ظرفیت و پتانسیل جهت ایجاد یک مجموعه بزرگ گردشگری، هنری، اجتماعی و فرهنگی دارای بافت تاریخی استفاده کنیم و گردشگری شهری را تقویت کنیم؟

چه ایرادی دارد در این مجموعه بزرگ و دارای بافت تاریخی، برنامه‌ریزی صورت بگیرد تا غرفه‌های مختلف صنایع‌دستی، هنری، فرهنگی، اجتماعی ایجاد شوند و خودشان باعث اشتغال‌زایی و درآمدزایی برای علاقه‌مندان این عرصه شده و رونق گردشگری شهری را هم به دنبال داشته باشند؟

اگر تعداد ۱۱ ساختمان از مجموعه بزرگ ۱۵ هکتار این پادگان به عنوان بافت و ساختمان تاریخی محسوب شده‌اند این خودش بهترین فرصت برای این است که با برنامه‌ریزی و مدیریت شورای اسلامی شهر خرم‌آباد و شهرداری خرم‌آباد و همکاری و مشارکت اداره کل میراث فرهنگی استان و سایر سازمان‌های مرتبط با موضوع، این مجموعه بزرگ ۱۱ هکتاری بعد از تحویل گرفتن کامل از ارتش، به عنوان یک مجموعه بزرگ گردشگری همچون مجموعه‌های بزرگ گردشگری شهری در اصفهان و شیراز، طراحی شود.

حتی می‌توان در همین مجموعه اقدام به ساخت یک موزه تحت عنوان «موزه هنری لرستان» کرد و انواع هنرهای اصیل لرستان در این موزه به نمایش گذاشته شوند.
نباید از این فرصت به دست آمده که با همکاری ارتش فراهم شده است در جهت ایجاد یک زیرساخت بزرگ گردشگری، هنری، فرهنگی و اجتماعی برای شهر خرم‌آباد، غفلت کرد و فقط نگاه تجاری یا صرفاً نگاه تعریض خیابان انقلاب به آن داشت (نگاه تک‌بُعدی کالبدی و مادی).
حتی مقدار فضای سبزی که قرار است در این مجموعه ایجاد شود می‌بایست در تناسب با خصوصیات فرهنگی، هنری، اجتماعی و تاریخی شهر خرم‌آباد باشد و طراحی کالبد آن، یک طراحی کاملاً تخصصی و فنی با مشارکت معماران متخصص بافت‌های تاریخی باشد تا گردشگری که وارد این مجموعه می‌شود آن را هم‌تراز با مجموعه‌های بزرگ گردشگری شهرهای اصفهان و شیراز ببیند.

کافی است نگاه کنیم مجموعه‌های بزرگ گردشگری، هنری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی درون‌شهری همچون میدان نقش‌جهان اصفهان، سالانه چه تعداد گردشگر دارند و سالانه چقدر باعث رونق گردشگری و رونق اقتصادی این شهر شده‌اند.

استان لرستان و شهر خرم‌آباد، به راحتی این بستر و ظرفیت و پتانسیل را دارد که از نظر گردشگری شهری با تأکید با صیانت از بافت‌های تاریخی، به یک رونق گردشگری و «اقتصاد گردشگری» برسد.

در این مسیر، ضرورت دارد برنامه‌‌ریزی دقیقی از سوی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد، شهرداری خرم‌آباد و سایر سازمان‌های مرتبط با موضوع صورت بگیرد.
در حریم بافت‌های تاریخی در شهرهای اصفهان و شیراز، انواع و اقسام فعالیت‌های هنری، صنایع دستی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مرتبط با کالبد محل و مکان وجود دارد اما در شهر ما (خرم‌آباد)، متأسفانه، فقط رخوت، سکون و گاهی «رهاشدگی کالبد» در حریم بافت‌های تاریخی وجود دارد!

چه خوب است ۱۵ هکتار زمین پادگان صفر، هفت شهر خرم‌آباد به عنوان یک مجموعه بزرگ «گردشگری شهری»، دیده شود و برای رونق آن از همین الان با دعوت از معماران متخصص و چیره‌دست فضاهای تاریخی، برنامه‌ریزی کرد.

اگر شورای اسلامی شهر خرم‌آباد بتواند یک مجموعه بزرگ گردشگری که در شهرهای غرب کشور بی‌نظیر باشد در این مکان ایجاد کند بدون شک یک یادگاری مهم و زیرساختی به اسم «شورای ششم شهر خرم‌آباد» برای آینده شهر، ثبت خواهد شد.

ثبت نظر شما