تحقیقات نشان داده است که محله و مکانی که کودک در ان رشد می کند تاثیر قابل توجهی در رفتارهایی که کودک در سالهای اولیه و حتی دوره نوجوانی و بلوغ از خود نشان میدهد دارد.
این تحقیات نشان داده است ،مشکلات رفتاری کودکانی که در محله های فقیر نشین و با کیفیت سطح نامطلوب و پایین جامعه زندگی می کنند ،در مقابل کودکانی که در محله های مرفه نشین و ثروتمند زندگی می کنند ،بیشتر است.
همین طور، مشکلات کودکانی که در مناطق با سطح کیفیت بالاتر و بهتر جامعه زندگی می کنند ، در اثر کشمکشهای داخلی خانوادهها است و مربوط به محله و مناسبات همسایگی آنها نمیباشد.
از طرف دیگر خانواده ، خود می تواند دررفتارهای کودکان در مناطق با سطح کیفیت پایین ، تاثیر بگذارد و اثرات منفی محله و محیط را در رفتار های کودک ، کمتر کنند. اما هر چه کودکان زمان بیشتری را در این محیطها بگذرانند، احتمال نفوذ عوامل نامطلوب در شخصیت آنها بیشتر میشود.
تاثیر محیط بر یادگیری کودک
محیط زندگی کودک علاوه بر اینکه در شکل گیری رفتار و شخصیت کودک تاثیر بسزایی دارد ، می تواند در یادگیری او هم موثر باشد.در واقع دوران کودکی یکی از مهم ترین دوران های زندگی انسان می باشد ، به همین خاطر توجه به محیط مناسب در رشد کودک ، اهمیت زیادی دارد.
از این رو محیط فیزیکی در فرآیند یادگیری کودک اهمیت زیادی دارد و حتی می تواند وآن را تقویت و یا تضعیف کند .
در واقع محیط میتواند تاثیر زیادی در آموزش و یادگیری کودکان داشته باشد.
برای اینکه فضای آموزشی خوب و مطلوب را برای کودکان فراهم کنیم باید ویژگیها و نیازهای کودکان در سنین مختلف را بشناسیم و بر اساس آن به عوامل تاثیرگذار بر محیط بپردازیم.
عوامل محیطی در محل آموزشی مانند روشنایی، رنگ، صدا، راهرو و محل عمومی، کلاس و حیاط ،تاثیر زیادی بر یادگیری و فرآیند آموزشی کودکان دارد.
تاثیر محیط بر خلاقیت کودکان
رفتار نگرها کسانی هستند که محیط را در روابط کودک موثر می دانند و مخالف وراثت هستند.آنها محیط را عاملی مهم برای شکل گیری رفتار می دانند.
تحقیقات نشان داده است که عوامل گوناگونی برای پروش خلاقیت کودکان تاثیر گذار هستند و علاوه بر این عوامل ، محیط هم نیز در این زمینه موثر واقع می شود.
فضای درون شهر مانند پارک ها می توانند بیشترین تاثیر را در پرورش خلاقیت کودکان داشته باشند.
برای اینکه فضای آموزشی خوب و مطلوب را برای کودکان فراهم کنیم باید ویژگیها و نیازهای کودکان در سنین مختلف را بشناسیم و بر اساس آن به عوامل تاثیرگذار بر محیط بپردازیم.
این مکان های عمومی علاوه براینکه مکانی برای تفریح را فراهم میکنند، میتوانند تا حد زیادی سطح تعامل اجتماعی کودکان را بهبود بخشند.
روانشناسان معتقدند که عوامل رشد کودکان و پرورش خلاقیت آنها،رابطه مستقیمی با فضای باز عمومی و فضاهایی که شرایط فیزیکی و روانی آنها را تحت تاثیر قرار میدهند، دارد.
امروزه گسترش شهر و افزایش وسایل نقلیه باعث شده است که کودکان از امکانات و زمین های بازی محروم بمانند.
یادگیری سریع و تفکر منطقی و عینی کودک بین سال های ۶ تا ۱۲ می باشد .یعنی سالهایی که قوه تخیل کودک ، کاشته می شود.
در این دوران قابلیت ها و خلاقیت کودکان پایه گذاری می شود ، در نتیجه با فراهم کردن محیط و شرایط مناسب و همچنین تقویت و آموزش کودک می توان فرصت هایی را از همان دوران کودکی برای شکوفایی خلاقیت کودکان فراهم آورد.
محیط به صورت های مختلفی بر کودک و شخصیت او و بر افزایش خلاقیت او تأثیر می گذارد. همچنین کودکان دانش و فهمیدن را از طریق اثر متقابل با محیط فیزیکی ،می آموزند. برای این دوران ویژگی هایی ذکر می شود که با تحریک و اثرگذاری بر روی آن می توان خلاقیت را در کودک افزایش داد.
تخیل، کنجکاوی ، انعطاف پذیری عملکردها ، تحریک کنندگی و بازی کردن از ویژگی ها قدرت تخیل کودک است و در امر یادگیری تاثیر زیادی دارد.
پایان پیام/
خبرنگار::
اخبار پیشنهادی::
- دستهبندی نشدهاردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۳برای رسیدن به قله موفقیت باید پیشرفت راببینیم
- دستهبندی نشدهاردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۳رونمایی از پوستر روز لرستان/روز خوب برای لرستان
- اجتماعیاردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۳دیدار رئیس بنیاد ایران شناسی شعبه استان لرستان با معلم پیشکسوت لرستانی
- دستهبندی نشدهاردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۳گرامیداشت یاد شهدای حاج عمران
ثبت نظر شما