حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1447 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 208×
10 بهمن 1401 - 16:21
شناسه : 2758
بازدید 63
5
اوضاع روز بین الملل تابناک: واکنش پنتاگون به نقش آمریکا در حمله به مجتمع نظامی اصفهان/ هشدار چین به آمریکا درباره تایوان /مخالفت بورل با قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی/ حملات هوایی در مرز سوریه و عراق و حضور ناو‌ها و جنگنده‌های چینی در حریم دریایی و هوایی تایوان،/ از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند
ارسال توسط : منبع : تابناک

 

.

واکنش پنتاگون به نقش آمریکا در حمله به مجتمع نظامی اصفهان

خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی پنتاگون خبر داد که هیچ نیروی نظامی آمریکا در حملات به ایران شرکت نکرده است.

پیشتر نیز یک مقام آمریکایی به خبرنگار شبکه صهیونیستی کان گفته بود که هیچ نیروی نظامی آمریکا، حمله به عملیاتی در داخل ایران نداشته است. وی افزوده بود که آمریکا همچنان تحولات را زیر نظر دارد.

پیش از آن شبکه سعودی الحدث مدعی شده بود که عملیات شب گذشته علیه یک تاسیسات وزارت دفاع ایران، توسط آمریکا و کشور دیگری غیر از اسرائیل انجام شده بود.

این در حالی است که یک روزنامه آمریکایی، شبانگاه یکشنبه به وقت تهران به نقل از منابع آگاه، رژیم موقت صهیونیستی را پشت حمله تروریستی شکست خورده به مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع ایران دانست.

روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل مقامات آمریکایی و برخی منابع آگاه دیگر نوشت: رژیم اسرائیل این حمله را انجام داد.

به دنبال این حادثه، روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «شامگاه هشتم بهمن ۱۴۰۱ حوالی ساعت ۲۳:۳۰ حمله ناموفق با استفاده از ریزپرنده به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع صورت گرفت و خوشبختانه با پیش بینی ها و تمهیدات پدافندی صورت گرفته، یکی از آنها مورد اصابت پدافند هوایی مجتمع و دو فروند دیگر آنها در تله های پدافندی گرفتار و منفجر شدند.»

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به ملت شریف ایران اسلامی اطمینان می دهد، اقدام برای تولید قدرت، اقتدار و امنیت را با شتاب و جدیت ادامه خواهد داد و این اقدامات کورکورانه تاثیری در تداوم مسیر پیشرفت کشور نخواهد داشت.

وال استریت ژورنال با ذکر جزئیاتی از این حادثه نوشت که تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده در روز یکشنبه آسیب جزئی به ساختمان را نشان می‌دهد.

در بیانیه وزارت دفاع ایران آمده است: «خوشبختانه این تهاجم ناموفق تلفات جانی نداشته و آسیب جزیی به سقف کارگاه وارد آورده که به فضل الهی خللی در تجهیزات و ماموریت های مجموعه ایجاد نکرده است.»

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به ملت شریف ایران اسلامی اطمینان داده، اقدام برای تولید قدرت، اقتدار و امنیت را با شتاب و جدیت ادامه خواهد داد و این اقدامات کورکورانه تاثیری در تداوم مسیر پیشرفت کشور نخواهد داشت.

هشدار چین به آمریکا درباره تایوان

در شرایطی که اظهارنظرها درباره پیش‌بینی جنجالی ژنرال آمریکایی درباره احتمال جنگ با چین ادامه دارد، وزارت خارجه چین به آمریکا درباره تایوان هشداری جدید داد.

روز دوشنبه (امروز) وزارت خارجه چین، موضع این کشور در قبال تایوان را تکرار کرد و به واشنگتن درباره تبعات عبور از خط قرمز پکن به شدت هشدار داد

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: «موضوع تایوان یک خط قرمز در روابط چین و آمریکاست و واشنگتن نباید برای عبور از آن تلاش کند.»

هشدار تند پکن به واشنگتن درباره تایوان در شرایطی مطرح شده که صحبت‌‌های یک ژنرال آمریکایی و همچنین یک عضو ارشد جمهوری‌خواه کنگره درباره احتمال جنگ دو کشور خبرساز شده است.

«مایکل مینیهان» فرمانده بخش تحرک هوایی ارتش آمریکا پیش‌بینی کرد، ایالات متحده و چین ممکن است تا کمتر از دو سال دیگر وارد جنگ شوند و به نیروهای تحت امر خود گفته، آماده‌سازی برای یک جنگ بالقوه را تسریع کنند.

این ژنرال نیروی هوایی ارتش آمریکا می‌گوید: حسم به من می‌گوید ما تا ۲۰۲۵ با چین وارد جنگ می‌شویم. شی جین‌پینگ سومین دوره ریاست جمهوری خود را تثبیت کرده و در اکتبر ۲۰۲۲ شورای جنگ خود را هم تشکیل داده است.

به ادعای او، انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان در ۲۰۲۴ برگزار می‌شود و این می‌تواند یک دلیل باشد. انتخابات ریاست‌جمهوری ما هم ۲۰۲۴ برگزار می‌شود و این می‌تواند حواس آمریکا را پرت کند. فکر می‌کنم همه چیز برای ۲۰۲۵ برای چین هماهنگ باشد.

به دنبال این اظهارات، «مایکل مک‌کال»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم روز یکشنبه (دیروز) در مصاحبه با «فاکس نیوز» گفت: «هر چند امیدوارم پیش‌بینی او اشتباه باشد، فکر می‌کنم حق با اوست.»

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید، این سفرها، اصل چین واحد را نقض و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

مخالفت بورل با قرار دادن سپاه در لیست گروه های تروریستی

روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» در گزارشی از تلاش بخش حقوقی اتحادیه اروپا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی خبر داد.

در این گزارش، این روزنامه به نقل از «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «بله، برخی کشورهای عضو از این پیشنهاد حمایت می‌کنند. بسیاری موافق خواهند بود.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اقدامات ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی به دلیل عدم پایبندی طرف‌های اروپایی به برجام و همچنین ادعاهای مرتبط با حمایت جمهوری اسلامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین را از عوامل تأثیرگذار بر سیاست اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی ایران دانست.

وی در این خصوص گفت که این دو موضوع «مطمئناً تأثیر سیاسی» بر سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران دارد.

متحدان غربی اوکراین از جمله ایالات متحده آمریکا مدعی هستند که ایران از طریق عرضه پهپاد به روسیه، در جنگ اوکراین مشارکت دارد و این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده‌اند، مساله عرضه پهپاد به روسیه به قبل از جنگ اوکراین مربوط می‌شود و جمهوری اسلامی از نحوه استفاده از این پهپادها اطلاعی ندارد.

بورل در خصوص وضعیت برجام نیز گفت: «برجام نمرده ولی کاملاً متوقف شده است. می‌توانید این‌طور تصور کنید که اگر این فرایند (قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی) توسط کشورهای دیگر انجام شود، قطعاً امور دشوارتر خواهد شد. اگر رژیم ایران تا این حد بد است، باید سعی کنیم این رژیم را از داشتن بمب هسته‌ای بازداریم و من راهی بهتر از اجرای برجام برای انجام این کار نمی‌دانم.»

طبق قوانین اتحادیه اروپا، این اتحادیه نمی‌تواند بدون مجوز دادگاه یکی از کشورهای عضو، یکی از نهادهای دولتی را تروریستی اعلام کند. مقام‌های این اتحادیه از جمله مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که احکام دادگاه یک کشور غیرعضو اتحادیه اروپا همچون انگلیس نیز می‌تواند زمینه حقوقی برای انجام چنین اقدامی را به وجود آورد؛ اما شرایط بسیار پیچیده‌تر می‌شود.

بورل در این خصوص گفت: «بله ما می‌توانیم علیه سپاه پاسداران اقدامات بیشتری را انجام دهیم؛ اما همانطور که به همکارانم در شورای اروپا گفتم، این دست شماست. من به یک تصمیم ملی نیاز دارم.»

روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد که اتحادیه اروپا در حال بررسی گزینه‌های قانونی برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی است؛ اقدامی که آخرین امیدها برای احیای هرگونه توافق هسته‌ای میان ایران و طرفهای غربی را از بین خواهد برد.

این گزارش افزود: این اقدام اتحادیه اروپا در واکنش به ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه و در واکنش به آنچه این اتحادیه سرکوب اعتراضات در ایران خوانده است می‌باشد.

بر اساس این گزارش، چهار منبع دیپلماتیک به این روزنامه گفته‌اند که این موضوع در نشست هفته گذشته وزرای خارجه اتحادیه اروپا مطرح شده و یکی دو کشور از آن حمایت کرده‌اند؛ اما قرار است بخش حقوقی اتحادیه اروپا ظرف سه هفته نظر تکمیلی خود را درباره قانونی یا غیرقانونی بودن این اقدام برای ۲۷ عضو این اتحادیه درباره این تصمیم اعلام کند.

تحرکات اروپایی‌ها برای اقدام ضد سپاه پاسداران با واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی ایران روبه رو شده است. سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران این حرکت را از روی استیصال خواند و افزود این اقدام «پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آن‌ها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور است و این حمله تلفات جانی نداشته است

شبکه المیادین نیز با اعلام خبر حمله پهپادی به یک کاروان در نزدیکی البوکمال، به نقل از منابعی گزارش داد که این کاروان حامل کمک‌های غذایی بوده است.

آبان گذشته نیز انفجارهایی در نزدیکی مرز میان عراق و سوریه به وقوع پیوست که بر اساس گزارش رسانه ها، محموله غذایی در نزدیکی گذرگاه مرزی القائم هدف قرار گرفته بود.

حضور ناوها و جنگنده‌های چینی در حریم دریایی و هوایی تایوان

ناوها و جنگنده‌های ارتش چین اوایل امروز (دوشنبه) بار دیگر در حریم دریایی و هوایی تایوان حضور یافتند که نشانه‌ای دیگر از قدرت نمایی روزانه پکن برای این جزیره محسوب می‌شود.

به گزارش شبکه خبری فاکس نیوز، وزارت دفاع تایوان در توئیتی نوشت، شش جنگنده ارتش چین به همراه پنج ناو حوالی ساعت شش صبح به وقت محلی در حریم دریایی و هوایی تایوان دیده شدند.

نیروهای مسلح تایوان در حال نظارت و رصد اوضاع هستند و اعلام کردند که ناوها، جنگنده‌ها و سیستم موشکی مستقر در زمین ارتش چین مسئول این فعالیت‌ها هستند

ناوها و جنگنده‌های ارتش چین برای چهارمین هفته پیاپی در پیرامون حریم دریایی و هوایی تایوان مشاهده شدند. این فعالیت‌ها تقریبا هر روز اتفاق می‌افتد و در حالی است که تنش‌ها بین دو طرف رو به افزایش است.

تایوان در ۱۹۴۹ و پس از یک جنگ داخلی از چین جدا شده است. تنها راه ارتباطی بین دو طرف سرمایه گذاری و تجارت میلیارد دلاری است. دولت پکن، استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد.

حزب کمونیست چین به اعزام و پرواز هواپیماها و جنگنده‌ها و بمب افکن‌های خود در نزدیکی این جزیره به منظور تحمیل موضع خود در قبال تایوان ادامه می‌دهد تا این جزیره ملزم شود با سرزمین چین یکی شود و حتی اگر لازم باشد چین برای انجام این کار، به زور متوسل می‌شود.

پکن همچنین با انجام یکسری از رزمایش‌ها در نزدیکی جزیره، به سفر برخی از مقام‌های خارجی به تایوان پاسخ داد و جنگنده‌ها و ناوهایش را هر روز به نزدیکی جزیره می‌فرستد.

تا پایان دسامبر ۲۰۲۲، چین ۷۱ جنگنده و هفت ناو خود را به حریم هوایی و دریایی تایوان اعزام کرده است

پایان پیام

ثبت نظر شما