حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1450 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 208×
26 اسفند 1401 - 5:21
شناسه : 5310
بازدید 102
1
میزان عیدی و پاداش کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱چقدر می باشد ؟ علی نادری (ندری) عضو انجمن پیوسته حقوق اساسی ایران و مدرس دانشگاه دراین مورد توضیح داد
ارسال توسط : نویسنده : علی حسینی منبع : کلدرخبر

‍ ‍ ‍علی نادری (ندری) عضو انجمن پیوسته حقوق اساسی ایران و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار کلدر خبر گفت:

به موجب ماده واحد قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار مصوب ۷۰/۱۲/۶ مجلس شورای اسلامی ، کلیه کارفرمایان مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار
معادل شصت روز آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند ، مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.
حداقل عیدی و پاداش کارگران سال ۱۴۰۱ برابر است با۸۳.۵۹۵.۰۰۰ریال(هشتاد وسه میلیون و پانصدونود وپنج هزار ریال)حداکثر عیدی و پاداش برابر است با ۱۲۵.۳۹۲.۵۰۰ ریال(یکصدوبیست و پنج میلیون وسیصدونود ودو هزار وپانصدریال) می باشد ، بنابراین عیدی و پاداش برابر است با ۲ برابر مزد ثابت به شرط اینکه از ۳ برابر حداقل مزد بیشتر نشود .

نکته های اساسی در مورد عیدی پاداش :

۱-بر اساس ماده ۳۹ قانون کارمزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت و یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می شود.

۲-در مورد کارگران ساعتی که حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنان در ماه متغیر می باشد برای محاسبه عیدی و پاداش ، میانگین حقوق ۳ ماه آخر خدمت آنان مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.

۳-کارگرانی که در طول سال از خدمت مستعفی ، اخراج ، بازنشسته و یا یه نحوی از انحای رابطه آنان با کارگاه قطع می شود به نسبت مدت کارکرد محق به دریافت عیدی و پاداش سالانه خواهند بود.

۴-کارگرانی که دوره آزمایشی را طی می کنند نیز مشمول دریافت عیدی و پاداش به نسبت کارکرد هستند.

به موجب ماده ۱۱ قانون کار و تبصره آن، مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار مشخص شود؛ چنانچه رابطه کاری از جانب کارفرما قطع شود وی ملزم به‌ پرداخت کلیه حقوق دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه قطع رابطه کاری از‌ سوی کارگر باشد، کارگر مستحق دریافت تمام حقوق و مزایا به میزان مدت انجام کار است.
پایان پیام/

ثبت نظر شما