حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 11 ذو القعدة 1445 Saturday, 18 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1471 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 208×
همه با هم و درکنارهم پرونده جهانی دره خرم آباد را به فرانسه خواهیم رساند
24 آبان 1402 - 16:12
شناسه : 9869
بازدید 112
0
یکم فوریه ۲۰۲۴ قرار است پرونده ثبت جهانی دره ی شگفت انگیز و تاریخی خرم آباد در کارتابل دفتر یونسکو در پاريس قرار گیرد تا مراحل نهایی کارشناسی خود را با دستور مستقیم یونسکو اخذ نماید .
ارسال توسط : نویسنده : علی مصطفی نژاد منبع : کلدر خبر

یادداشت

علی مصطفی نژاد

سال ها همه ی دلسوزان ، کارشناسان ، فرهیختگان ، نخبگان و خبرنگاران یکی از مهمتربن دغدغه های فرهنگی‌شان همین بود که روزی برسد تا شاهد جشنی باشکوه برای ثبت جهانی آثار تمدنی خود باشند .
کمتر از دوماه تا تدوین و ارسال این پرونده مهم باقی مانده .
همه ی کارشناسان این حوزه همراه با مدیران استانی و ملی امروز پای کار هستند تا بتوانند آرزوی دیرینه ی جهانی شدن دره ی شگفت انگیز سرزمین خود و قلعه همیشه تاریخی مرکز استانشان را جشن گیرند.

وقوع دو جنگ جهانی ، پیامدهای ناگواری را برای بشر رقم زد ، حدود یکصد میلیون انسان بی گناه در این جنگ ها به خاک و خون کشیده شدند . خانه ها و شهرها از شدت ویرانی مفهوم خود را از دست دادند ،‌ کودکان ، زنان و مردان بسیاری ناجوانمردانه کشته شدند ،‌ میلیون ها انسان بی سرپناه شدند و وحشت بخش مهمی از جهان ما را به سوی خود کشاند .
آثار تاریخی و تمدنی بسیاری در آنی از زمان از میان رفته و با خاک یکی شدند .
نخبگان، ‌فرهیختگان و دلسوزان جهان بی کار ننشستند و عمیقا در اندیشه فرو رفتند تا راهی بجویند برای جلوگیری از هر تکرار مشابهی ! پس از این دو جنگ بزرگ ویران گر ، تلاش های گسترده ای شکل گرفت تا راه درستی پیدا و پیاده سازی گردد ،‌ کارشناسان‌ جهانی پیامدهای ناشی از آن را از زوایای متفاوتی نگریستند . آنها بنا نهادند تا با راهکارها ، طرح ها و برنامه ها ،‌ جلوگیری کنند از خطرات ناشی از جنگ برای فرهنگ ها ، تمدن ها و آیین ها .
یکی از سازمان هایی که پس از این رویداد های تلخ پدیدار شد ،‌ سازمان علمی ، فرهنگی ، ملل متحد یونسکو بود .
مرکز آن پاریس انتخاب شد و هدف آن حمایت قاطع از فرهنگ ها ، تمدن ها ، آیین ها و رسومات بشری بود .
یکی از اهداف یونسکو حفاظت از مواریث فرهنگی ، طبیعی و معنوی تدوین گردید .
و رفته رفته اراده ها به سوی آن رفت که چنانچه هر کشوری بتواند آثار خود را در فهرست میراث جهانی بگنجاند ، از مزایای بیشماری برخوردار گردد .
بر اساس کنوانسیون های بین المللی، ‌ثبت جهانی یک اثر باعث می گردد که آن اثر مورد توجه و حمایت همه ی کشورهای جهان که عضو یونسکو هستند قرار گیرد .
همچنین؛
▫️مراقبت از اثر ، مشارکت جهانی را در پی خواهد داشت .
▫️برای نگهداری و حفاظت از تبادل نظر جهانی برخوردار خواهد شد
▫️برای معرفی ، خدمات گردشگری و ایجاد اشتغال در بهترین سطح دیده شدن قرار خواهد گرفت
▫️ورود به کنوانسیون های جهانی برای آن اثر فراهم می گردد
▫️دست یابی به صندوق بین المللی میراث جهانی برای حفاظت و مرمت اثر آسان می شود .
بنابراین ؛
جهانی شدن یک اثر تاریخی یک حرکت رو به رشد است برای توسعه یک سرزمین .
همه وظیفه داریم در راه جهانی شدن لرستان، ‌آنچه در توان داریم به کار بریم تا در آغازه ی هزاره ی سوم میلادی بتوانیم به خوبی سرزمینمان را به جهانیان معرفی نماییم .

پرونده ثبت جهانی نخستین سکونت گاه بشر با آثار فاخر خویش بنام ” دره ی تاریخی خرم آباد ” و ” قلعه فلک الافلاک ” هم اکنون توسط همه کارشناسان بنام این دیار در دست تهیه است .
پیشتر به همه همکاران و دست اندرکاران ارجمند و دلسوز خود ، که حقیقتا ، شبانه روز در حال کار و تلاش و کوشش هستند تا بتوانند در زمان مقرر این فرایند را کارشناسانه به سرانجام برسانند تقدیر و تشکر می نمایم .

پایان پیام/

ثبت نظر شما