حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1429 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 208×
کشت هندوانه در شهرستان چگنی هیچ توجیهی ندارد
12 اردیبهشت 1402 - 18:12
شناسه : 6705
بازدید 86
1
یاسر نظری چگنی کارشناس ارشد علوم حقوقی در یادداشتی به عدم توجیه کاشت گیاهان آب دوست نظیر هندوانه در شهرستان دوره «چگنی»پرداخته است
ارسال توسط : نویسنده : یاسر نظری چگنی منبع : کلدرخبر

یادداشت

یاسر نظری چگنی

«فرماندار محترم شهرستان چگنی؛تدبیری اتخاذ نمایند»

به‌ همان اندازه که کلام و گفتمان در زندگی امروز نقشی اساسی و مهم دارد نوشتار هم نیز تاثیر دارد با این نگاه که قدرت نوشتار در دنیای امروز که عصر ارتباطات اجتماعی غیر کلامی و‌ مدرن است تاثیرگذار تر از کلام است.

با توجه به خشکسالی های پی در پی این چند سال اخیر مشکل آب و تامین و جلوگیری از هدر رفت آن یکی از ضروریات بدون انکار و شک کشور ایران و در رآس آن استان لرستان است.

یکی از دلایلی که در سال های اخیر به بحران بی آبی دامن زده است همین سهل انگاری و یا سستی در مسئله حفظ آب است.

مسئولین و هر کسی که به هر نحوی با آب و مدیریت آن سروکار دارد باید بداند و با آموزش های رسانه ای مردم را آگاه سازد که کمبود و هدر رفتن آب باعث از بین رفتن رفاه اجتماعی و حتی به مخاطره افتادن سلامت مردم و جوامع می شود.

مخاطره جدی که چند سالی است توسط غیر بومی ها در پیش روی منابع آبی شهرستان چگنی قرار گرفته است و قطعاً در صورت ادامه منجر به نابودی این ثروت خدادادی و مایه حیات خواهد شد دادن زمین های مرغوب و مناسب شهرستان توسط مالکان به این افراد برای کشت میوه بی خاصیت هندوانه است.

خطر جدی؛بلای منابع آب شهرستان چگنی در این چند سال کاشت میوه بی مصرف هندوانه بوده است که قطعآ با این رویه در سال های پیش رو نابودی منابع آبی در چگنی دور از دسترس نیست.

متاسفانه تعدادی از صاحبان چاه و یا افرادی که به منابع آبی دسترسی دارند بدون در نظر گرفتن خطر پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی شهرستان برای کسب منفعت خود اقدام به واگذاری زمین های خود و حتی زمین های همجوار در قالب عقد اجاره به غیر بومی هایی که صدها کیلومتر آن طرف تر چشم طمع به منابع آبی ما دوخته اند می کنند و مسئولان را هم‌ هیچ تلنگری نیست.

بهترین راه حل پیش بینی برای طرح و خلق راه حل های پیشگیرانه است پس سازمان ها و‌ ادارات متولی و مرتبط با آب همچون آب منطقه‌ای (امور آب) و سازمان جهاد کشاورزی باید تمام اقدامات خود را بر انجام برنامه های متمرکز نمایند که صرفاً سدهای متعدد ادارای و حتی قضایی در مقابل کاشت هندوانه و حتی دیگر محصولات آب دوست همچون سیل زمینی ایجاد کنند.

مقصود نگارنده تمام حوزه شهرستان چگنی است که باید مورد رصد قرار بگیرد از سراب ناوه کش گرفته تا دیگر چشمه ها و‌ چاه های آب چراکه منابع آبی بمانند یک اکوسیستم که دارای اندام و کالبدی به هم پیوسته هستند می مانند و باید برای نگهداری و مراقبت از آنها تلاش کرد.

کشت هندوانه و محصولات آب دوست در این شرایط بحرانی کم آبی در شهرستان چگنی که تقریباً از مناطق گرمسیر لرستان محسوب می شود ماهیتآ در تضاد اشکار با اقدامات لازم برای حفظ منابع آبی است.

مسئولین نباید بخاطر مرتفع سازی مشکل معیشتی کشاورزان با اجازه کشت هندوانه خود به خلق و توزیع مشکلات جدید در حوزه آب و پیچیده تر شدن این بحران کمک کنند.

حال با تمام این توضیحات و پیش گفته ها این سوال در ذهن نگارنده مطرح می باشد که آیا دستگاه های متولی آب در شهرستان چگنی بر شروع بحران آب و علل آن واقف هستند.

اگر که واقف نیستند بدا به حالشان و اگر هم واقف و آگاه هستند باید تا دیر نشده است برای جلوگیری از کشت هندوانه که از خانواده آب دوستان می باشد وارد میدان عمل شوند و تمهیدات لازم را با پشتوانه مدیریت ارشد شهرستان طراحی و اجرا کنند.

پیشران‌ هایی در شهرستان چگنی وجود دارد که اگر برای حل آنها چاره ای اندیشیده نشود مقابله با بحران آب دشوارتر خواهد شد.(یکی از این پیشران ها کشت هندوانه در سال های اخیر است)

««جناب دکتر بازگیر فرماندار محترم شهرستان چگنی لطفاً اجازه مقهور شدن منابع آبی شهرستان در برابر با هندوانه بی خاصیت را ندهید»»

««لطفآ یکبار برای همیشه به حل این مشکل جواب دهید»»

وظیفه حفظ و حراست و همچنین گسترش و آموزش برای استفاده معقول و بهینه از منابع آبی بر عهده شماست و تحت هیچ شرایطی سهل انگاری و کم کاری در این زمینه حساس و خطر آفرین پذیرفته شده نیست.

««اصلا بود و نبوده میوه هندوانه چه سود و چه ضرری به جامعه می رساند»»

منع کشت هندوانه در شهرستان چگنی از سوی شما بعنوان نماینده ارشد اجرایی در این شهرستان یعنی رعایت و دفاع از حقوق طبیعی جامعه و بی توجهی به آن یعنی کم اهمیت بودن به سرنوشت و آینده این دیار که گناهی بزرگ و نابخشودنی است.

پایان پیام/

ثبت نظر شما