یادداشت
✍️شهناز حق نظری
کارشناس ارشد و مدیر مدرسه در شهر تهران
دستاوردهای خیره کننده بشر در علم و تکنولوژی از چنان سرعتی برخوردار است که هنوز یک دستاورد جدید در جامعه نهادینه نشده تکنولوژی جدید از راه می رسد که مهمترین عامل توسعه یا عدم توسعه کشورهای جهان بستگی به میزان استفاده از این علوم جدید دارد.
نحوه بهره برداری از این دستاوردها در جهان متفاوت است . برخی کشورهای پیشرو آموزش های متون درسی را از مدارس متوسطه و برخی از دانشگاهها آغاز نمودند.
یکی از بزرگترین آسیب های برخی جوامع تقابل با تکنولوژی روز دنیاست. دلیل آن هم عدم فهم درست از پیشرفتها و آسیب های احتمالی آن فناوری است. متاسفانه در اینگونه جوامع بسیاری از توان و انرژی و حتی بودجه کشور بجای بستر سازی لازم برای استفاده از صنعت برتر صرف مقابله با آن می گردد.
بدون شک آینده ی روشن و امید وار کننده متعلق به کشورهای است که با پیش بینی و تمهیدات لازم برای کنترل و تسلط بر فناوریهای جدید زمینه بهره مندی ار آن را فراهم می آورند.
هوش مصنوعی امروزه اوج این فناوری جدید است و دریچه بسیار وسیعی را به روی زندگی بشریت گشوده است. همان طوری که جهان غرب در گفتمان تاریخی به دو دوره صنعتی و قبل از آن تقسیم گردید . جهان آینده به دو بخش قبل و بعد از هوش مصنوعی تقسیم خواهد شد.
وزارت علوم کشورمان اعلام نموده که از سال جدید دانش هوش مصنوعی در دانشگاهها تدریس خواهد شد. آن را به به فال نیک گرفته ودر این زمینه ذکر چند نکته ضروری است.
ای کاش این اقدام در سالهای پیش اتفاق می افتاد تا شاید یکی از دهها دلیل خروج نخبگان علمی از کشور بر طرف می شد. ولی نکته اصلی این است که به نظر نگارنده این پایه علمی باید از مدارس متوسطه در آموزش و پروش شروع شود و فرصت چندین ساله از نسل جوان و کشور گرفته نشود.
هر علم و دانش جدیدی نیازمند منابع و مراکز تولید و نشر است . تجهیز و تقویت آزمایشگاههای علمی کشور در تمام سطوح و پیوند گسترده بین تئوری علمی و دانش کاربردی آن می تواند کوتاهی احتمالی در دیر اقدام نمودن ها را جبران کند.
یکی از مشکلات جامعه علمی کشور نامعلوم بودن سرنوشت دانش اموختگان پس از سالها تحصیل و کسب علم است . عدم تطبیق مراکز علمی با بازار کار و نیازهای کشور و صادرات آن و دهها مورد دیگر نیازمند تشکیل اندیشکده های علمی تخصصی و راهبردی بالا دستی در دانشگاههای معروف و مهم کشور است که این مهم یا وجود ندارد یا اگر هم وجود دارد خروجی متناسب با نیازهای کشور را نداشته است.
عدم تحقیق و پژوهش و نشر در این زمینه نوعی فقر علمی را به دنبال خواهد داشت و با روند فعلی نمی توان در چرخه رقابت جهانی برای کسب صندلی های علمی رقابت نمود و پیشتاز بود. برای رسیدن به جایگاه مطلوب نیازمند تحرک و گامهای بلندی ست که بتواند موانع موجود و قفل های کم فهمی و ناتوان از درک علم را باز و اجازه ندهد فرصت توسعه و پیشرفت به بهانه های واهی و تنبلی مدیریتی گرفته شود
پایان پیام/
خبرنگار::
اخبار پیشنهادی::
- اجتماعیشهریور ۲۲, ۱۴۰۳حضور حسن محمدی مقدم نخبه بروجردی در چهل و هفتمین دوره رقابت های المپیاد جهانی مهارت ۲۰۲۴لیون فرانسه دررشته امنیت سایبری
- سیاسیشهریور ۲۲, ۱۴۰۳جزئیات سوءقصد مسلحانه به وکیل حامد غیاثی فرامرز در نورآباد لرستان
- دستهبندی نشدهشهریور ۲۱, ۱۴۰۳رفع مشکلات کارخانجات نساجی و کاشی بروجرد
- دستهبندی نشدهشهریور ۱۹, ۱۴۰۳تیم پلیمر خلیج فارس خرمآباد مقام سوم لیگ برتر دو و میدانی کشور را کسب کرد
ثبت نظر شما